• <Daha Fazlası Intel.com'da

Kıtlık

Kıtlık

Ünite Özeti

Ögrenciler proje tabanli bir ögrenme etkinligiyle, açligin sebeplerini anlamaya ve gelecege yönelik degisiklikler önermeye çalisirlar. Mevcut kurtarma ihtiyaçlarina cevap vermenin ve dünyadaki açligi azaltmaya yönelik tavsiyelerde bulunmanin yollarini belirlemek için, Uluslararasi Kitlik Merkezi ile çalisirlar. Ögrenciler, belli rolleri olan gruplarda baslar ve rollerinin açliga dair bir kavrayisa hangi katkilarda bulunabilecegini belirlerler. Bunu, rollerine ve kitlik problemini anlamaya ve çözmeye yönelik olasi katkilara dair bir brosür olusturarak yaparlar. Her grup sunusu, simdiki kurtarma gereksinimlerine ve dünyadaki açligi azaltmaya yönelik tavsiyelere dair yollarin bir listesini içerir. Tavsiyeler ögretmen tarafindan derlenir ve brosürlerdeki ve sunulardaki bilgiler son noktasina ulasmis bir deneyim olarak bir sinif Web sayfasinda toplanir.

Ögretim Programi Tasarim Sorulari

  • Temel Soru
    Kardesimin bakicisi miyim ve benim kardesim kim?
  • Unite Sorulari
    Kitlik önlenebilir mi?
    Açligin önlenmesi ve kitliktan kurtarmada Amerika’nin rolü ne olmalidir?
    Farkli mesleki bakis açilari, önleme ve kurtarmaya yönelik tavsiyeleri nasil etkiler?
  • Içerik Sorulari
    Kitlik nedir?
    Kitliga neler sebep olur?
    Kitligi ortadan kaldirmak için Amerika ve diger ülkeler tarafindan su anda neler yapiliyor?
    Bir ülkedeki kitlik, baska bir ülkedeki yiyecek kaynaklarini nasil etkiler?

Degerlendirme Süreçleri
Kitlik: Eski Bir Düsmana Modern Çözümler unite planinda çesitli ögrenci merkezli degerlendirme sistemlerinin nasil kullanildigini görün. Bu degerlendirme sistemleri, ögretmen ve ögrencilerin amaçlar belirlemelerine, ögrenci ilerlemesini izlemelerine, geridönüt vermelerine, düsünmeyi- süreçleri, performanslari ve ürünleri degerlendirmelerine ve ögrenme döngüsü boyunca ögrenmeyi yansitmalarina yardimci olur.

Ögretim Prosedürleri
Üniteye Giris
Ögrencilerden, Kitlik Nedir?* Ingilizce Bilgiler Makalesini okumalarini isteyin. Okurken su sorulari düsünmelerini ve bir tartismaya hazirlanmak için notlar almalarini söyleyin:

  • Kitlik nedir?
  • Açliga neler sebep olur?
  • Kitlik önlenebilir mi?
  • Kıtlığı yok etmek için şu an Türkiye ve digger ülkeler neler yapıyor?
  • Kıtlığı önleme ve kıtlıktan kurtulmada Türkiye’nin rolü ne olmalıdır?
  • Bir ülkedeki kitlik, baska bir ülkedeki yiyecek kaynaklarini nasil etkiler?
  • Kitligin benimle ne ilgisi vardir?

Bazi kitliklarin iklim kosullarindan kaynaklandigini ve diger kitliklara ise savas, ekonomik çöküs, hükümetin yetersizligi ya da kötülügün neden oldugunu kisaca tartisin. Kitlik seçmeli degildir. Sadece 20’nci yüzyilda, kitlik Hindistan, Çin ve Afrika’nin, Rusya’nin ve Kuzey Kore’nin çesitli bölgelerini mahvetti. Bu, kitlik probleminin asilamaz oldugu anlamina gelmez. Birlesmis Milletler istatistiklerine göre, açliga ragmen, dünya herkesi beslemek için yeterli yiyecegi zaten üretir. Umut veren bir alan, güçlü, bilgisayar temelli teknolojilerin kullanimidir. Tartisma boyunca, ögrencilerin dünyayla nasil baglanti kuracaklarini, nasil geridönüt olusturacaklarini ve kendi çabalariyla gerçek degisimi nasil etkileyeceklerini ögrenmelerine izin verin.

Ögrenciler makaleyi okuduktan ve kisa bir tartisma yaptiktan sonra, Socrat tarzi bir tartisma için Temel Soruyu – Kardesimin bakicisi miyim ve benim kardesim kim?- ortaya atin.

Ögrencileri küçük gruplara ayirin ve onlardan, bir birey, kurulus ya da ulus ihtiyaci olan insanlara yardim etmeye yönelik kaynak tahsis etmeden önce cevaplanmasi gereken bes soru bulmalarini isteyin (Örnegin,Ihtiyaç ne kadar büyük? Becerilerimiz ve kaynaklarimiz ihtiyaci nasil karsilar?). Soru listelerini sinifa asin. Ögrencilerden, diger gruplarin sorularini okumalarini ve sonra kendi gruplarina geri dönüp tartismalarini isteyin. Gruplar tartisma yaparken, anekdotsal notlar alarak sinifta dolasin. Daha fazla açiklamaya ve ek ögretime ihtiyaç duyan ögrencilere yardimci olmak ve proje süresince olan gelisimi degerlendirmek için geri dönüp notlara basvurun.

Uluslararasi Kitlik Merkezi ve kitlikla ilgili tanitici bilgiler içeren bir sunuyla üniteye giris yapin. Ögrencileri dört ya da besli gruplara ayirin, Birlesmis Milletler Memo’yu dagitin ve su durumu açiklayin:

Grubunuzdan, simdiki kurtarma ihtiyaçlarina hitap etmenin ve dünya daki açligi azaltmaya yönelik tavsiyelerde bulunmanin yollarini belirlemek için Uluslararasi Kitlik Merkezi’yle çalismasi istenmistir.

Gruplardan, her kisiye su rollerden birini vermelerini isteyin:

  • Ziraat mühendisi
  • Tarim bilim adami
  • Ekonomist ve toplum planlayicisi
  • Politikaci
  • Halk sagligi profesyoneli
  • Toplumsal insanbilimci

Brosür
Projede oynayacaklari rollere gore ögrencileri gruplayin, böylece ayni roldeki tüm ögrenciler birlikte bir grup içindedir. Bu proje deneyimini planlamalari, izlemeleri ve bundan yararlanmalarina yardimci olmak için, ögrencilere öz-yönelim degerlendirme tablosunu verin.

Brosürün ‘Farkli mesleki bakis açilari, önleme ve kurtarmaya yönelik tavsiyeleri nasil etkiler?’ sorusunu cevaplamasi gerektigi konusunda ögrencileri bilgilendirin.

Insanbilimci Örnek Brosürü’nü paylasin ve brosür degerlendirme sistemini gözden geçirin.

Projenin bu bölümünün tamamlanmasi için, ilerlemeye yönelik sik geridönüt saglamak için grup görüsmeleri planlayarak, iki ya da üç gün verin. Arastirma sürecine baslamalarina yardimci olmak için, ögrencilerle Webliyografi: Kardesimin Bakicisi Miyim?’i paylasin.

Brosürler bittikten sonra, ögrencilerin original gruplarina geri dönmelerini ve yayimlarini paylasmalarini saglayin. Brosür degerlendirme sistemini kullanarak brosürleri gözden geçirin ve bir sonraki etkinlikten once geridönüt verin.

Sunu
Ögrencilerden, original gruplarina geri dönmelerini isteyin (her ögrencinin farkli bir rolünün oldugu). Gruplarin su anda kitlik çeken bir ülke ya da bölge seçeceklerini, bir problemi arastiracaklarini ve probleme yönelik çözümler öne süreceklerini açiklayin. Çözümler, bir ‘Ulusal Konferans’ta sunulacaktir.

Somali’de Kitlik Sunu Örnegi’ni gösterin ve gerektiginde açiklamalar ve degisiklikler yaparak sunu degerlendirme sistemini gözden geçirin. Ögrencilerden, rollerini gözden geçirmelerini ve su sorulari tartismalarini isteyin:

  • Tüm roller hangi sorumluluklari paylasacaklardir?
  • Her rolün essiz hangi sorumluluklari olacaktir?

Ögrenciler sunularini düzelttikten sonra, gruplardan taslak sunular için, rehber olarak sunu degerlendirme sistemini kullanarak akran geridönütü vermelerini isteyin.

Son sunular tamamlandiktan sonra, bir onay sekli olarak, anne-babalari, okul personelini ve diger toplum üyelerini bir ‘Ulusal Konferans’a katilmak üzere davet edin. En iyi sonuçlar için, konferansi, ögrencilerin sunularini ayni anda gösterebilecekleri bir bilgisayar laboratuarinda yapin. Misafirler slayt gösterilerini izlemek için etrafta dolasirken, ögrenciler sorulari cevaplayabilir ve çalismalari için onay alabilirler.

Sonlandirma Etkinligi/Wiki
Ögrenmeyi sentezlemek için, ögrencileri her grup üyesinin farkli bir sunu grubundan geldigi dört yeni gruba ayirin. Her gruba, su konulardan bir tanesine hitap eden bir ya da daha fazla Web sayfasi olusturma görevini verin:

  • Sinifi ve projeyi tanimlayan, kitlikla ilgili genel bilgiler ve tanimlamalar ve kitlik çeken ülkelerde rahatlama saglamaya yönelik mantiksal bir temel içeren bir giris
  • Katilima dair öncelik siralamasina konmus tavsiyelerle, sunularda incelenen ülkelerin her biriyle ilgili temel bilgiler
  • Ziyaretçilerden kitlikla ilgili duygulari, Amerika’nin sorumlulugu ve Web sitesinin etkinligi hakkinda bilgiler toplayan, Ünite Sorusunu –Kitligin önlenmesi ve kitliktan kurtarma konusunda Amerika’nin rolü ne olmalidir?-‘i asgari derecede cevaplandiran arastirma
  • Kitlikla ilgili Web ve basili kaynaklarin notlarla açiklanan koleksiyonu ve katilmaya yönelik yönergelerle kitliktan kurtarmaya dahil olan önerilen kuruluslarin bir listesi
  • Ünite Sorusunun tartisilmasi, Kitligin önlenmesi ve kitliktan kurtarmada Amerika’nin rolü ne olmalidir?

Örnek wikiyi* Ingilizce Bilgiler gösterin ve her sayfanin ya da bütün olarak sitenin güçlü ve zayif yönlerini tartisin. Ögrencilerin, dört yeterlilik seviyesinin ana hatlarini belirten bir degerlendirme tablosu olusturmalarina yardimci olun. Degerlendirme tablosunu olustururken göz önünde bulundurulacak özellikler sunlari içerir:

  • Içerik
  • Yazi
  • Arastirma
  • Grafik Tasarimi
  • Sayfa Düzeni
  • Linkler
  • Navigasyon
  • Kaynaklar

Ögrencilerden, wikilerini olustururlarken rehber olarak degerlendirme tablosunu kullanmalarini isteyin. Bir örnek wiki degerlendirme tablosuna bakin.

Son etkinlik olarak, ögrencilerden, Temel Soru’yu – Kardesimin bakicisi miyim ve benim kardesim kim?- cevaplamak için, sinifta kendi sunularindaki özel bilgilerle arkadaslarininkileri birlestiren bir yazi yazmalarini isteyin.

Önkosul Beceriler

  • Kurakliktan etkilenen bölgelerle ilgili temel cografi bilgiler de dahil, kitligin tarihi boyutu ve önemine yönelik kavrayis
  • Internette arastirma yapma ve düzeltme metodlarina asinalik
  • Temel kelime islemci ve yayimlama yazilimina yönelik deneyim

Farklilastirilmis Ögretim
Kaynak Ögrenci

  • Talimatlari sözel olarak ve yazili biçimde tekrarlayin
  • Kavramayi kontrol edin
  • Ödev tamamlama için ekstra zaman verin
  • Bireysellestirilmis Egitim Plani (IEP)’ye göre destekleyici teknolojilere olanak saglayin

Üstün Yetenekli Ögrenci

  • Açik uçlu degerlendirme sistemleri temin edin
  • Grup ögrenme becerileri ve gelisimini vurgulayin
  • Problem çözme becerileri ve yaratici yönlere odaklanin
  • Tümevarimsal ve tümdengelimli akil yürütmeye odaklanin

Ingilizce Ögrenen Ögrenci

  • Ögrencinin ana dilinde bazi kaynaklarin kullanimina izin verin
  • Uygun okuma düzeyinde önerilen kaynaklar temin edin
  • Ögrencinin iki dilli diger ögrencilerle çalismasina olanak saglayin

Övgüler
Scott Gullett, sinif projesine yönelik bir fikirle sonuçlanan, Intel® Ögretmen Programi’na katildi. Bir grup ögretmen, plani gelistirip, burada gördügünüz örnek haline getirdi.

Kıtlık

Bir Bakışta

Sınıf Seviyesi: 9–12

Konu Türü (Web sitesi indeksi için): Sosyal Bilgiler

Ders(ler): Ekonomi, Yaşam ve Dünya Bilimi

Konular: Dünya da Kıtlık, Tarım, Ekonomi, Politika

Üst Düzey Düşünme Becerileri: Sentez, Sebep-Sonuç, Sistematik Düşünme

Temel Öğrenmeler: İnsanların Etkisi, Dünya Çapında Kıtlık

Gerekli zaman: 6 hafta (tamamlama zamanı, araştırma hızına ve öğrencilerin birlikte çalışma yeteneklerine bağlıdır)