Düşük Kare Hızınızı Nasıl Düzeltirsiniz

Önemli Noktalar

  • Genel çözümler

  • Oyun içi çözümler

  • Oyuna özel ayarlar

  • Ayrıntı vs. Performans

BUILT IN - ARTICLE INTRO SECOND COMPONENT

Mevcut donanımınız ile kare hızınızı iyileştirmek için birkaç yöntem burada.1

Neredeyse her oyuncu düşük kare hızı ile karşılaşmıştır. Sıklıkla, bir oyun düzgün çalışır ancak karakteriniz büyük bir şehir veya karmaşık bir çevreye girdiği zaman takılmaya başlar. Görüş alanınız bir slayt gösterisi gibi görünmeye başlar, cisimler kamerayı hızlı döndürdüğünüzde bariz şekilde istikrarsızlaşır ve saç ve bayrak gibi dalgalanalan nesneler daha az akışkanlıkla hareket eder.

Bunların hepsi bir araya gelerek deneyimin sürükleyiciliğini azaltır, ama buna neden olan şey ne? Kare hızı, ki saniye başına kare ile ölçülür (FPS), grafik donanımınızın ekran üzerine yaptığı saniye başına çizim sayısını ifade eder. Grafik kartınız, CPU ve RAM bu karelerden her birini oluşturan geometri, doku, ışıklandırma ve efektleri oluşturmak için işin içindedir.

Zincirdeki bir parça darboğaz oluşturduğunda — örneğin, CPU'nuz GPU'nuza aniden çok fazla nesne işleme komutu gönderince — bilgisayarınız saniye başına daha az kare oluşturur. Düşük kare hızı, donanımınızın idare edebileceğinden daha fazla iş yükü oluşturan optimize edilmemiş kod, sistem hataları veya oyun içi ayarlardan kaynaklanabilir.

Kare hızı ölçüsünü oyunlar icat etmemiştir: Filmler geleneksel olarak 24 FPS ile yansıtılır, bunun anlamı da saniye başına 24 hareketsiz görüntünün ekranda göründüğüdür. Ancak oyunlarda, 24 FPS kesintili ve yapay görünebilir.

30 FPS ve 60 FPS'de çalışan iki oyunu yan yana izlediğinizde farkı hemen görürsünüz: Daha yüksek kare hızlarında oyun daha pürüzsüz ve gerçek gibi görünür. Bilgisayar oyunları genelde şu anki nesil konsol yapımlarından daha yüksek kare hızlarına ulaşabilirler; ancak PC oyunlarının gerçek avantajı, ayarlarınızı ve kare hızınızı donanımınıza en iyi uyacak şekilde ayarlama özgürlüğüdür - özellikle de ekranınıza.

Ekranınızın yenileme hızı, oyun içi kare hızı açısından iyi bir hedeftir. Ekranınızın yenileme hızı 60Hz ise, 60FPS üzeri kare hızlarının faydasını göremeyeceksiniz, çünkü ekranınız GPU'nuzun çıktısına ayak uyduracak kadar hızlı yenileme yapmayacaktır. Ancak; zaten 144Hz gibi daha yüksek yenileme hızına sahip bir ekranınız varsa, daha yüksek kare hızlarının ekran üzerindeki faydalarını hemen göreceksiniz.

O halde, daha iyi kare hızına nasıl ulaşırsınız? Daha hızlı bir CPU, daha fazla RAM veya daha yeni bir grafik kartı yardımcı olabilir. Ancak, sisteminizde büyük değişiklikler yapmadan daha yüksek kare hızları elde edip edemeyeceğinizi görmek için yazılımı güncellemeli ve ayarları doğru yapmalısınız.

Bazı potansiyel çözümleri gözden geçirelim.

Genel Çözümler

Arka Plan İşlemleri Kapatın
İlk olarak, diğer programların işleri yavaşlatmadığına emin olun. Görev Yöneticisini açın (CTRL+SHIFT+ESC), sonra CPU ve Bellek sekmelerine tıklayarak herhangi bir şeyin CPU ve RAM'ınızın büyük kısmını kullanıp kullanmadığını kontrol edin (mesela düzinelerce sekme açılmış bir web tarayıcısı).

Oyunları Güncelleyin
Daha sonra, oyunun kendisinin güncel olduğuna emin olun. Oyunun yaşam döngüsünün özellikle erken aşamasında, geliştiriciler büyük performans etkisi içeren yamalar yayınlarlar. Hiçbirini kaçırmamak için otomatik güncellemeleri etkinleştirin.

Sürücüleri Güncelleme
Sürücülerinizi güncelleyin. Hem ayrık hem de entegre GPU'lar için, güncel oyunları optimize etmek amacıyla düzenli olarak yeni grafik sürücüler yayınlanır. Bu sürücüleri indirmek için üreticinin yardımcı yazılımını kullanın.

Entegre grafik yongalı Intel® Core™ işlemci (4. Nesil veya daha sonra) kullanıyorsanız, gameplay.intel.com'dan oyununuzu arayarak tavsiye edilen ayarları bulmaya çalışın. Ayrık grafik kartların yardımcı yazılımları da yüklenmiş oyunları otomatik olarak tespit edebilir. Grafik yardımcı yazılımınızın bu kabiliyeti varsa, oynamaya çalıştığınız oyunu tanıdığından emin olun. Bu sayede doğrudan performans kazanımları meydana gelebilir.

Yüklemeleri Onarmak
Oyunlardan birinde performans sorunları şiddetli ise, yüklemeyi onarmayı deneyin. Steam'de bunu Kütüphane sekmesini açıp, oyuna sağ tıklayarak ve "Özellikler"e tıklayarak yapabilirsiniz. Özellikler penceresinde, "Yerel Dosyalar" sekmesine tıklayın ve "Oyun Dosyalarının Bütünlüğünü Doğrula"yı seçin.

Oyun İçi Çözümler

Sol: Örtüşme Önleme Kapalı | Sağ: Örtüşme Önleme Açık

Çoğu oyun, yükleme sonrası bilgisayarınızı otomatik olarak sınayacak ve özel uyarlanmış ayarları atayacaktır. Ancak bu makaleyi okuyorsanız, bu ayarların kare hızına sizin istediğiniz önceliği vermediğini görmüş olabilirsiniz. Performans artışı için seviyesini düşürebileceğiniz (veya kapatabileceğiniz) birkaç genel ayar burada.

Gölge ayarları, CPU-yoğun gölge hacimlerinden, her bir ışık kaynağından saçılan ışınları hesaplayan GPU-yoğun ışın izleme tekniğine kadar, performansa etkisi değişken olan birçok gölge haritalandırma tekniğini kapsayabilir. Bu teknikler pütürlü kenarları yumuşatmak, gölgesini veren şekilleri doğru temsil etmek ve gölgelerin kaynaklarının hareketleriyle uyumlu olmasına yardımcı olmak için kullanılır.

Bu ayarları artırmak daha pürüzsüz gölgelere imkan sağlar; ancak bunları orta veya düşük ayarda bırakmak k are hızı kazanımları ile sonuçlanırken hareketli yapımlarda görsel etkisi çok az olabilir.

Anti-aliasing (Örtüşme önleme - AA) kare piksellerden meydana gelen dijital nesneler üzerinde görünen pürüzlü kenarları ("örtüşme" olarak bilinen bir yapaylık) yumuşatır. Örtüşme önleme teknikleri, komşu piksellerin rengini doğru tahmin etmek için ekrandaki piksellerden örnekler alır ve pürüzlü kenarları temizlemek boşlukları kapatır.

Alınan örneklem sayısını azaltmak (örneğin 4x'ten 2x'e), performansı iyileştirmek için iyi bir ilk adımdır. Oradan hareketle, oyunun daha az GPU-yoğun olarak tanımladığı AA tekniklerine göz atın: Örneğin FXAA, MSAA'göre çok daha küçük bir etkiye sahiptir. Hala performans sorunlarıyla karşılaşıyorsanız, pürüzlü kenarların rahatsız edici olup olmadığını görmek için AA'yı tamamen kapatmayı deneyin.

Örtüşme önleme, sahnenin yüksek çözünürlüklü bir versiyonunu oluşturup ondan renk verisi örneği alarak, daha sonra örneklem hızını azaltıp ekran çözünürlüğüne uymasını sağlayarak başarılabilir. MSAA (Çok Örnekli Örtüşme Önleme), kenarları tespit edip onları pürüzsüzleştirmeye çalışarak bunu başaran bir tekniktir.

Buna karşın, FXAA (hızlı yaklaşık örtüşme önleme), görüntüleme bittikten sonra etkisini gösteren bir işleme sonrası tekniktir. Pürüzlü kenarları, örneklem hızını azaltmak yerine bulanıklaştırır, bu sayede MSAA'ya kıyasla oyun performansına etkisi daha azdır.

TXAA birden fazla kareden veri kullanan zamana dayalı bir örtüşme önleme cinsidir. TXAA, hareketli nesnelerin görünümünü iyileştirmeye odaklıdır ve performansa etkisi değişkendir.

Dinamik Yansımalar, donanımınızın aynı sahneyi (veya aynı sahnenin farklı versiyonunu) iki kere işlemesine ihtiyaç duyabilir, bu da GPU'nuzda kayda değer bir baskı oluşturabilir. Hareketli bir nişancılık oyununda, olayların penceredeki yansımasına hayranlıkla bakmak için nadiren durursunuz; birkaç kare daha kazanıp kazanmayacağınızı görmek için yansıma kalitesinden feragat etmeyi deneyin.

Çevresel Perdeleme komşu dokular, ışıklar ve gölgelerin temas noktalarını iyileştirir. Dokuların kendilerinin kalitesini azaltmadan önce ayarlarını düşürmeyi (veya kapatmayı) isteyebileceğiniz ince bir ayrıntıdır.

Sol: Hacimsel Işıklandırma Açık | Sağ: Hacimsel Işıklandırma Kapalı

Hacimsel Işıklandırma, ışık demetlerinin derinliğe sahip gibi görünmelerini sağlar, bu sayede oyuncular toz zerresi ve duman gibi diğer taneciklerin içlerinden kayışlarını görebilir. Bazen "Tanrı Işınları"(God rays) olarak adlandırılan bu ışık hacimleri, bazı oyunlarda kayda değer bir performans maliyetine sahiptir.

Hareket Bulanıklığı (Motion Blur) efektleri, oyuncunun bakış açısı birdenbire döndüğü anlarda arka plan nesnelerini bulanıklaştırarak geleneksel bir kameranın işleyişini taklit eder. Bu düşük kare hızlarını gizlemek için faydalı olabilirse de, yapay etkinin kendisi çoğu zaman performans üzerinde etkilidir. Daha sinematik bir görünümü tercih ediyorsanız, bu ayarı açık bırakın; dijital duruluğu tercih ediyorsanız, kapattıktan sonra oyununuzun nasıl göründüğüne bakın.

Son olarak, çözünürlüğün performans üzerinde muazzam bir etkisi vardır. Kare başına daha fazla piksel, GPU'nuz için daha fazla görüntüleme yükü anlamına gelir. 1080p'de istediğiniz performansı görmüyorsanız, çözünürlüğünüzü 720p'ye düşürmeyi değerlendirin, oyunun görünümünde büyük bir etkisi olmadan oynanabilirliği artırabilir. Bunu deneyin ve kare hızı kazanımının görsel doğruluktaki düşüşe değer olup olmadığını ölçün.

Bazı oyunlar, görüntüden çok veya az örneklem alabilen "işleme ölçekleme" adında bir kaydırma çubuğuna sahiptir. Bu seçenek %100'ün üzerindeyken daha yüksek bir çözünürlükte işleme yaparak, sonra ekran çözünürlüğünüze uyacak şekilde küçülterek ekranın biraz daha keskin görünmesini sağlar. %100'ün altındayken tam tersini yapar; oyunu daha düşük çözünürlükte işler ve ekran çözünürlüğünüze uyması için gerer. Bu berraklığı azaltacak ve performansı artıracaktır. HUD unsurları (sağlık çubuğu gibi) aynı küçültme işlemine maruz bırakılmazlar ki genel etkisi çözünürlüğünüzü doğrudan azaltmaktan daha çekici olabilsin.

Tek kişilik görsel bir şölende çözünürlükten feragat etmek istemeyebilirsiniz; ancak çevrimiçiyken matematik farklı işler. Hızlı tepki gerektiren rekabetçi oyunlarda, çoğu oyuncu 1080p veya daha düşüğüne sadık kalırlar, bu onların daha yüksek kare hızlarını daha istikrarlı şekilde elde etmelerine imkan sağlar. İki yapımda da, profesyonellerin çoğunluğu 1080p çözünürlük ve yüksek kare hızında (144 FPS veya daha iyi) oynadığını ifade ediyor.

Ayrıntı - Performans

Sürücünüzü veya oyununuzu güncellemek kare hızınıza yardımcı olmadığı zaman, genelde ayarları elle yapmak dışında yapacak bir şeyiniz kalmaz. Bunu yaparken, ilk olarak büyük üçlüyü düşürmeyi değerlendirin: Gölgeler, yansımalar ve ışıklandırma. Sonra, oynadığınız oyuna özel performans-kritik seçenekleri işaret eden çevrimiçi destek başlıklarına göz atın.

Eğer he definizdeki kare hızına ulaşmak için çok fazla fedakarlık yaptığınızı düşünüyorsanız, her zaman başka bir seçenek var: Daha hızlı bir CPU ve GPU'su olan yeni bir sisteme yükseltmek. Daha yeni bir grafik kartı, daha yüksek çözünürlükteki sahneleri hızlıca işlemenize yardımcı olabilir ve daha fazla CPU gücü de sisteminize yüksek sayıda ekran nesnesi ve işleme sonrası efektlerini yönetmede yardımcı olabilir. Şu an sahip olduğunuz donanım işi kotaramıyorsa, ciddi oyunculuk inşa edilmiş için yeni bir sistem almayı değerlendirin.

Ürün ve Performans Bilgileri

1

Intel ve Intel logosu, Intel Corporation'ın veya bağlı kuruluşlarının ABD ve/veya diğer ülkelerdeki ticari markalarıdır.

*Diğer adlar ve markalar başkalarının mülkiyetinde olabilir. (üçüncü taraf ticari markalar ve unvanlar kullanıldığında).