Sanal Gerçeklik Ortamının Gizemini Çözme

Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik ve Karma Gerçeklik arasındaki farklılıklar ve kendiniz için yeni bir gerçekliği deneyimlemek için yapmanız gereken hazırlıklar.

Bu ortam ile bu yeni ve sürükleyici deneyimlerin taleplerini karşılayabilecek bilgi işlem sisteminin gereksinimleri hakkında daha fazla bilgi edinin.1

Sanal ve gerçek dünya arasındaki sınır, kısa bir süre öncesine kadar sadece bilim kurgu yazarlarının hayal gücünde bulunabilecek nefes kesen deneyimler sağlayarak yıkılmaya devam ediyor.

Sanal Gerçeklik (VR), yıllardan beri "sıradaki büyük gelişme" olmuş, ama nihayetinde olağanüstü bir hayal dünyasının ortasında son derece çarpıcı bir şekilde gerçekçi görüntüleri, sesleri ve diğer duyguları oluşturmanın bir yolu olarak ortaya çıkmıştır. Gerçek dünya ortamınıza sanal nesneleri ekleyen Artırılmış Gerçeklik (AR) bu modaya katkıda bulunuyor ve her iki teknoloji de geleceğimizde büyük bir rol oynayacak. Karma Gerçeklik (MR) ile sanal bir video oyunu oynarken gerçek dünyadaki su şişenizi kapıp oyundaki hayali bir karaktere şişenizle vurabilirsiniz. Hayal ve gerçek hiç bu kadar birbirine karışmamıştı.

Birçok şey o kadar hızlı oluyor ki VR, AR ve MR arasındaki farklılıklar ilk başta biraz kafanızı karıştırabilir. Bu büyüleyici teknolojilerin her birine neredeyse herkes erişebiliyor, ancak zorluklarla kazandığınız paranızı başa takılan son teknoloji ekrana dökmeden önce muhteşem bir VR, AR veya MR deneyimi için nelere ihtiyaç duyacağınıza yakından bir bakalım.

Sanal Gerçekliğin Geçmişi ve Geleceği
Aslında son beş-ila on yıldan daha uzun bir süredir "Sanal Gerçeklik"i yakalamaya çalışıyoruz. 1950'lerde içine bakılan oyuncaklar popülerdi ve 1960'larda kapalı uçuş simülatorleri ilk kez kullanılmaya başlandı ama VR  fikri daha da eskilere dayanıyor.

Daha 1930'larda bilim kurgu yazarları, mucitler ve tamirle uğraşanlar, sanat ve makineler aracılığı ile gerçeklikten kaçabileceğiniz bir ortamı hayal ediyorlardı. Henüz bunları mümkün kılan teknolojiye sahip olmadan çok daha önce Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik ile Karma Gerçeklik hakkındaki soruları tartışıyorduk.

Teknoloji kurguyu yakaladı ve pazar araştırmacıları VR endüstrisi için hızlı bir büyümeyi öngördüler.

VR ve AR'nin MR ile Tanışması
Öncelikle terminolojiyi tanımlayalım. Sanal Gerçeklik, gerçek Sanal Gerçeklik deneyimine benzer ama farklı olan diğer teknolojileri tanımlamak için genel bir tabir olarak kullanılabilir. Peki Artırılmış Gerçeklik ve Karma Gerçeklik arasındaki fark nedir? Daha fazla ayrıntıyı burada bulabilirsiniz:

Sanal Gerçeklik
VR, bu teknolojilerden en yaygın olarak bilinenidir. Duyularınızı kandırarak farklı bir ortamda veya gerçek dünyadan ayrı bir dünyada olduğunuzu düşünmenize yol açacak kadar sürükleyicidir. Başa takılan ekran (HMD) veya başlık kullanarak konsol veya bilgisayara bağlıyken dokunmatik kontroller yardımıyla nesneleri hareket ettirebileceğiniz veya yönlendirebileceğiniz bilgisayarla oluşturulmuş görüntü ve ses dünyasını deneyimleyeceksiniz.

Artırılmış Gerçeklik
AR, gerçek dünya öğelerinin üzerine dijital bilgileri yerleştirir. Pokémon GO* en iyi bilinen örneklerden biridir. Artırılmış gerçeklik, gerçek dünyayı merkez alır ancak onu diğer dijital ayrıntılarla, yeni bir algı tabakası ile katmanlayıp gerçekliğinizi veya çevrenizi destekleyerek zenginleştirir.

Karma Gerçeklik
MR, gerçek dünyayı dijital öğelerle bir araya getirir. Karma gerçeklikte gelecek nesil algılama ve görüntüleme teknolojilerini kullanarak hem fiziksel ve sanal öğelerle hem de ortamlarla etkileşimde bulunabilir ve bunları yönlendirebilirsiniz. Karma Gerçeklik, başlığınızı hiç çıkarmadan ellerinizi kullanarak sanal bir ortamla etkileşimde bulunsanız dahi içinde bulunduğunuz dünyayı görmenize ve kendinizi bu dünyanın içine bırakmanıza olanak tanır. Bir ayağınızın (veya elinizin) gerçek dünyada diğerinin ise hayali bir yerde olmasını sağlar. Günümüzde oyun oynama veya çalışma şeklinizi değiştirebilecek bir deneyim sunarak gerçek ve hayal arasındaki temel kavramları yıkar.

Sanal Gerçeklik Teknolojilerini Kullanmak
Oyunlardan filmlere ve tıbba, Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik ve Karma Gerçeklik'in kullanımı giderek yaygınlaşıyor.

  • Sağlık—Eğitimde, örneğin cerrahi simülasyonlarda olduğu gibi
  • Film ve TV—Filmlerde ve şovlarda benzersiz deneyimler oluşturmakta
  • Sanal Seyahat—Sanat müzesine, veya başka bir gezegene, evinizden yapabileceğiniz sanal gezilerde
  • Profesyonel sporlar—Profesyonel ve amatör sporculara yardımcı olan STRIVR benzeri antrenman programlarında
  • Oyunlar—Birinci şahsın nişancı olduğu (FPS) oyunlardan strateji oyunlarına ve rol yapma maceralarına kadar şu anda kullanılan 1.000'in üzerinde oyunda

İhtiyacınız Olanlar: Başlıklar
Performans seviyesi ve fiyatlarına göre farklılaşan bir çok VR başlığı bulunuyor. Google Cardboard* gibi başlangıç seviyesindeki donanımlar ekran olarak cep telefonunuzu kullanırken HTC Vive* veya Oculus Rift* gibi bilgisayar ile çalışan cihazlar üstün bir VR ortamı sağlayarak daha sürükleyici oluyorlar. Microsoft kısa zaman önce Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo ve Samsung tarafından piyasaya sürülen ve tamamen saran tipte olan başlıkları öncelikli kullanan Windows* 10 Mixed Reality platformunu duyurdu.

Bazı AR başlıkları günümüzde piyasada bulunabiliyor ve gelecekte dahasının olacağı söyleniyor. Microsoft Hololens*, Google Glass* ve Meta 2* başlıkları bunun güzel örnekleri arasında.

Bilgisayara bağlı her HMD'nin farklı sistem gereksinimleri olacaktır, bu yüzden yeni bir Sanal Gerçeklik başlığı alacaksanız HMD satıcısının tavsiye ettiği minimum sistem gereksinimlerini kontrol ettiğinizden emin olun.

İhtiyacınız Olanlar: Bilgisayarlar
Yeni bir bilgisayar alacaksanız ve VR ile ilgileniyorsanız ağır yüklerle başa çıkabilecek bir sisteme ihtiyacınız olacak. Üst düzey masaüstü veya dizüstü bilgisayarlar söz konusu olduğunda Sanal Gerçeklik (ve oyun oynama veya video düzenleme gibi diğer gelişmiş görevler) için CPU, GPU ve bellek en önemli bileşenlerdir.

Bu yüksek performanslı bileşenler uyumlu çalışmazlarsa oldukça kötü bir deneyim yaşayabilirsiniz. Güçlü bir sistem; eğildiğinizde, ayağa kalktığınızda veya etrafta dolaştığınızda eğleneceğinizin garantisidir. Gecikme yapan VR'nin sanal dünyaya beklediğiniz şekilde yanıt vermesi imkansızdır ki bu da daha büyük bir hayal kırıklığına yol açar, hareketten kaynaklanan mide bulantısı riskini artırır.

Üst düzey bir işlemci konum izlemeye yardımcı olur ve sanal ortamınızın ne kadar gerçekçi ve etkili olacağını kontrol eder, böylece gerçeğe yakın bir ortamda derinlemesine bir deneyimin keyfini sürersiniz. Üstün bir VR deneyimi için en son nesil  Intel® Core™ i7 işlemciyi göz önünde bulundurun.

Ayrı bir grafik işleme birimi (GPU) önerilir veya Oculus Rift*, HTC Vive* ve Windows Mixed Reality Ultra* kullanılıyor ise bu gereklidir. GPU, VR için ihtiyaç duyulan yüksek çözünürlüklü ve etkileyici görsellerin oluşturulmasından sorumludur. Oculus, HTC ve Microsoft, kendi web sitelerinden indirebileceğiniz ve bilgisayarınızda çalıştırıp bilgisayarınızın VR başlıkları için gereken minimum gereksinimleri karşılayıp karşılamadığını belirleyen ölçüm araçlarına sahipler.

Deneyiminizi Seçin
Yeni VR ve AR teknolojileri ve ürünleri pazara çıkmaya devam ediyor ve kitlelerin yeni ortamlara erişebilmesini sağlıyor. Sanal, Artırılmış, Karma—yeni gerçekliğin tercihi size kalmış. Yeni donanımları denemeyi hayal gücünüze ve hevesinize bırakın, deneyiminizi artırın!

Bilmeniz Gereken Temel VR Terimleri
Daha fazla VR terimi ve tanımı öğrenmek için bu tabloyu kullanın.

Terim

Açıklama

Neden Önemli

Saniye başına düşen kare sayısı (FPS)

Sistemin birbiri ardına görüntüleri veya kareleri yayınlayabileceği frekanstır

Yüksek ve sabit bir kare hızı (60 FPS'den daha fazla) olmazsa hareket düzgün görünmez ve hatta mideniz bulanabilir.

Görüş alanı

Görülebilen dünyanın gözlemlenebilme açısı

Görüş penceresi çok dar ise doğal olmayan baş hareketleri yapmaya başlayabilirsiniz

Serbestlik Derecesi (DoF)

Bir nesnenin hareket edebileceği veya dönebileceği yön sayısı. Altı serbestlik derecesi dikey eksende dönme, boylamsal eksende dönme, yatay eksende dönme, sola ve sağa, ileri ve geri, aşağı ve yukarıdır

Daha fazla DoF olması VR'de daha doğal hareket etmenizi sağlar

Gecikme süresi

Sistem hareketlere veya komutlara yanıt/tepki verirken geçen süredir

Gecikme süresi, Sanal Gerçekliğin içinde bulunulduğu zaman önemlidir. Sistem anında yanıt vermezse gerçeklik hissi vermez.

Intel İşlemcili Cihazların Avantajlarını Elde Edin

Masaüstü bilgisayarlar

Cep boyu cihazlardan yüksek performanslı kasalara kadar, Intel işlemcili masaüstü bilgisayarlar her ihtiyaca uygun çeşitli boyut ve tasarımlarda sunulur. En yeni masaüstü bilgisayarlar, en değerli içeriklerinizi saklamanıza, oluşturmanıza ve paylaşmanıza olanak tanıyor.

Daha fazla bilgi edinin

Dizüstü bilgisayarlar

Yeni Intel® Core™ işlemcili laptoplarla cihazınızı istediğiniz gibi taşımanın keyfini çıkarın. Eşsiz bir güç ve yanıt hızı sayesinde üretkenlik, yaratıcılık ve eğlencede yepyeni bir düzeye erişin.

Daha fazla bilgi edinin

Ürün ve Performans Bilgileri

1

Intel® teknolojilerinin özellikleri ve avantajları, sistem yapılandırmasına bağlıdır ve donanım, yazılım etkinleştirmesi ya da hizmet aktivasyonu gerektirebilir. Sistem yapılandırmasına bağlı olarak performansta farklılıklar görülebilir. Hiçbir ürün veya bileşen mutlak güvenlik sağlayamaz. Sistem üreticinize veya satıcınıza danışın ya da https://www.intel.com.tr adresinden daha fazla bilgi edinin.